Het is allemaal bijna afgelopen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu Het is allemaal bijna afgelopen - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu

Het is allemaal bijna afgelopen

Door: W&L

Blijf op de hoogte en volg De Billetjes

05 Maart 2009 | Brazilië, Rio de Janeiro

Zo, toch nog maar even een bericht tikken voordat we morgen naar huis gaan. Ja, het zit er nu echt bijna op.

Nou, we waren in Paraguay gebleven waar we na het schrijven van het bericht werden opgehaald door de duitse eigenaar van het hostel waar we naartoe gingen. Hij woont al 18 in paraguay en heeft daar een boerderij en een mooi stukje land, met wat huisjes voor touristen. Hij was niet goedkoop, maar alle maaltijden en unlimited verse sap was inbegrepen.

We zijn met een taxi naar zijn landgoed gegaan en kregen het mooiste huisje, the frog house, vanwege alle kikkers die daar s'nachts in de badkamer wonen. We hebben de rest van de dag daar lekker in een hangmat een boekje gelezen en gevist met Danny en Martin, een nederlander en een oostenrijker die daar een aantal maanden zitten. Er was ook een soort zwembad wat erg lekker was om af te koelen want het was er elke dag boven de 40 graden.Hij had ook een zwijntje, een capybara (een hele grote cavia), papegaaien en een hond. Het zwijntje en de capybara waren erg tam en jaloers op elkaar als er een geaaid werd.
Drie keer per dag heerlijk eten is wel erg verslavend. Ook de sapjes die ze hadden waren erg lekker. Kortom, we zijn een aantal dagen in de watten gelegd.

Op de tweede dag kwamen er nog een ander nederlands stel. Met hun heeft de Peter de duitser ons meegenomen naar het dorpje Belen, waar we op het kerkhof hebben gekeken en bij een tandarts zijn gaan kijken. Daar wil je dus niet naartoe, maar het was wel erg grappig om te zien. De rest van de dag weer gechilled, boekje gelezen, gezwommen etc.

Op zondag zijn we gaan tuben. In een binnenband van een tractor de rivier afdrijven, met een koud biertje erbij. Uiteindelijk zijn we allemaal verbrand natuurlijk, want de hele dag in de felle zon op de rivier was best hard. Maar wel erg leuk en gezellig.

Maandag hebben we met het nederlandse stelletje een bus naar de grens van Brazilie gepakt. Daar een taxi naar de grens, waar we erachter kwamen dat de grens van Brazilie dicht was vanwege het carnaval. We moesten nog twee dagen wachten, wat voor ons erg slecht uitkwam, want hierdoor hebben we de pantanal moeten skippen. (Pantanal is een groot natuurgebied wat in het regenseizoen overstroomt. Hier zitten erg veel dieren en moet erg mooi zijn.).
Tot overmaat van ramp wilde de taxichauffeur ons ook nog eens oplichten, want hij wilde opeens de afgesproken prijs in Braziliaanse reals, ipv paraguayse guarani. Dit was dus twee keer zo duur. Wij wilden natuurlijk niet betalen, dus eerst belde hij een paar dikke andere taxichauffeurs om ons bang te maken, maar toen dat ook niet lukte heeft hij de politie gebeld. Die vroegen gelijk onze paspoorten en we konden betalen of het afhandelen op het bureau. Daar hadden we geen zin in, dus we hebben maar met tegenzin betaald. Wat een eikel!!

Door deze ervaring en de vervelende sfeer in het grensstadje, hebben we de bus terug gepakt en zijn we op de bonne voie naar national park in de buurt gegaan. Vanaf de weg moesten we 2 km lopen, maar gelukkig waren er mensen en hadden ze ook een kamer met airco voor ons, tegen de prijs van een vrijwillige donatie. We hebben daar lekker een vuurtje gemaakt en hebben we wat gegeten. De volgende dag hebben we een rondje door het park gelopen en hebben we lekker in de rivier gezwommen, want het was weer erg warm. 's avonds hebben we een flink stuk biefstuk gehaald en hebben we lekker ge-BBQ't.

De volgende ochtend zijn we terug naar de weg gegaan (we kregen zelfs een lift) en hebben gelijk de bus naar de grens gepakt. Daar moesten we wachten totdat de grens openging, wat pas om 2 uur was. Vanaf daar hebben we een bus naar Campo Grande gepakt en vanuit daar gelijk een bus naar Sao Paulo, de grootste stad van Zuid Amerika met 13 miljoen inwoners. In Sao paulo zijn we met een metro naar een ander busstation gegaan en vanuit daar hebben we een bus naar Paraty aan het strand genomen. Je leest het al, dit was dus bij elkaar iets van 28 uur in de bus met hier en daar wat uurtjes pauze ertussen. Toen we in paraty aankwamen waren we dus erg gaar, maar we waren wel eindelijk weer aan het strand.

Daar hebben we onze dagen op het strand doorgebracht. Het ontbijt was inbegrepen bij het hostel en dat was erg fij, want we kregen allemaal vers fruit en heerlijke broodjes.
De stranden in paraty waren wel mooi maar er lag allemaal modder op de bodem, dus de laatste twee dagen zijn we met de bus naar een ander strand gegaan. Dit was ook een mooi strandje, met heerlijk helder water. Om aan de verre kant van het strand te komen, moesten we wel door een rivier waden. Vooral op de terugweg was dat leuk, want dan was het hoog water en moesten we zwemmen. Op dit strand hebben we ook heerlijke vis gegeten, maar toen kwamen we erachter dat we niet genoeg geld bij hadden. Geen probleem vonden de mensen, kom het morgen maar brengen zeiden ze. Dat hebben we natuurlijk ook gedaan.

Vanuit Paraty hebben we de bus naar Rio gepakt. Hier zitten we nu al 4 dagen en we hebben werkelijk geen ene reet gedaan. We hebben alleen gegeten en elke dag op het strand gelegen. We zitten aan het Ipanema strand wat naast Copacabana ligt. Gisteren hebben we de hele dag op Copacabana gezeten. Morgen gaan we naar het grote beeld van Christo Redentor en dan weer naar het strand en dan..... naar huis! Bah.

De foto's zet er later op, wanr er zitten veel mensen op het internet te wachten, dus ik ga nu even stoppen.

• 06 Maart 2009 - 07:51

Peter Bil:

Fijne reis gehad? Welkom thuis

• 06 Maart 2009 - 14:41

Paps En Mams:

Het zit er echt op, maar hier is het ook fijn hoor! We wachten jullie wel op bij thuiskomst.
    Have a save yourney home!!!
    xxx paps en mams

• 06 Maart 2009 - 15:26

Marlies :

Welkom Thuis en bedankt dat ik heb mee mogen genieten.
    Jammer dat het afgelopen is.
    Maar wie weet komt er een volgende keer.

• 06 Maart 2009 - 16:26

PadrePp:

Nou....ik ben wèl blij dat jullie komen!
    Tot gauw, kiss2.