Een nieuw bericht uit Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu Een nieuw bericht uit Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu

Een nieuw bericht uit Baños

Door: W&L

Blijf op de hoogte en volg De Billetjes

15 December 2008 | Ecuador, Baños

Hola!

Daar zijn we weer met een nieuw berichtje. We zijn ondertussen al weer iets verder.

In Quito hebben we de eerste dag een beetje door het oude centrum gelopen. We zijn eerst naar een Cathedraal gegaan waar je in de torens kan klimmen, iets wat in Europa nmatuurlijk niet mag. Je kon zelfs bovenin de toren uit een raampje klimmen zodat je bovenop de toren kon zitten. Erg spannend. Het was ook mogelijk om de klokken te luiden. Dit was erg leuk, maar het beklimmen was ook best zwaar vanwege de hoogte. Je bent hier erg snel uitgeput. De rest van de dag hebben we het centrum bekeken en zijn we naar een museum geweest.

De volgende dag zijn we met twee canadezen naar één van de bergen rondom Quito gegaan. Met een soort skilift zijn we naar boven gegaan. Het was prachtig weer, dus we hadden een prachtig uitzicht over heel de stad. Daarna zijn we verder geklommen naar een vulkaan, maar we hebben de top niet gehaald. Ik denk dat we tot zo´n 4400 meter hoogte zijn gekomen. Erg mooi, maar ook weer erg vermoeiend.
Na deze toch zijn we naar het nieuwe centrum van de stad gegaan, de backpackersgettho. Dit is niet zo mooi als het oude centrum, dus we hebben wat gegeten en daarna weer verder gegaan.

Donderdag zijn we naar de evenaar gegaan. Het monument bij de evenaar ligt eigenlijk 240 meter ten zuiden van de evenaar. Hier zijn ze pas met de komst van GPS achter gekomen. Vlakbij de evenaar hebben we uitleg gekregen over de echte evenaar en over diverse tempels die 1000 jaar geleden precies op de evenaar zijn gebouwd.

We worden vaak aan Peter Kristelijn herinnert, want ze draaiden in Quito elke dag zijn nummer; Daddy Cool!!

Vrijdag wilden we naar Cotopaxi gaan. Dit is volgens de Ecuadorianen de hoogste actieve vulkaan van de wereld (5897 meter). We hadden weer eens mazzel want een van de mensen die bij het hostel werkt (Daniel) ging daar naartoe en we konden gratis meerijden. Het hostel daar was erg mooi. Het ligt in een soort maanlandschap in the middle of nowhere met uitzicht op 4 vulkanen. Het was wel erg duur, 30 dollar p.p. per nacht (inclusief eten), maar het was het wel waard.

Zaterdag heeft Daniel ons meegenomen naar de vulkaan en hebben we deze (gedeeltelijk) beklommen. Dit was ook superzwaar, na elke 10 meter moesten we weer uithijgen. We zijn uiteindelijk tot zo´n 5000 meter gekomen tot aan de gletsjer. Jammergenoeg was het erg bewolkt, dus we hadden geen mooi uitzicht. Uiteindelijk ging het onder ons onweren, dus toen zijn we terug naar de auto gegaan. De rest van de dag hebben we lekker gechilled.

Zondag heeft Daniel ons na het ontbijt naar de dichstbijzijnde stad Machachi gebracht waar we op de PanAmericana de bus hebben gepakt. Eerst met de bus naar Ambato en vanuit daar naar Baños. Uiteraard werden we in Ambato op het verkeerde busstation afgezet, dus moesten we met de taxi naar een ander busstation. Op deze manier houden de mensen hier hun economie springlevend.

Nu zitten we dus in Baños, een stadje op 1800m hoogte, tussen een aantal zeer hoge bergen en een flinke vulkaan die in 2006 nog is uitgebarsten. Gisteravond zijn we door twee nederlanders uit Groningen, Vincent en Liesbeth, uitgenodigd om spaghetti mee te eten. Lekker hoor!!

Vandaag gaan we naar de termal springs van Baños. Lekker badderen in zwavelwater dat uit de vulkaan komt.

• 15 December 2008 - 18:13

Maxje:

hier is het ook koud!
    me auto is kapot! dus ik ben aan het fietsen naar bilthoven 's ochtends. dus ik denk genoeg aan jullie.
    knuffel

• 15 December 2008 - 18:29

Thor:

Volgens mij hebben jullie een paar zware dagen achter de rug! Nu eerst even lekker uitrusten dan maar. Coole foto die met de evenaar.

Gr T+N

• 15 December 2008 - 19:30

Marlies :

Zo zo jullie zijn super sportief bezig. We zullen de lift maar alvast weg laten halen voor als jullie weer terug zijn. Kunnen wij ook oefenen anders is het verschil te groot :-)
    Prachtig dat we jullie kunnen volgen. Leuk verslag en mooie foto's

• 15 December 2008 - 23:32

Peter:

Kids...belangerijk!
    Bekijk je hotmail.com
    Doei PapaPepe

• 15 December 2008 - 23:39

PapaPepe:

Leuke foto's, vooral die
    vulkaanrook lijkt mij erg indrukwekkend. Hoe is eten daar? En hoe koud was het wel daar boven?

• 16 December 2008 - 14:31

René Del:

Hey Walter (en Laura), zou je niet eens iets aan je conditie gaan doen als je terug bent, want nog geen 10 mtr bergbeklimmen volhouden is wel erg erg toch? haha. Veel plezier nog en we lezen er wel weer van. René Del

• 16 December 2008 - 15:48

Walter En Lau:

Iedereen natuurlijk hardstikke bedankt voor alle leuke berichtjes.

Ennuh Señor Dellebeke, ik wil jou wel eens zien klimmen op 4 a 5 km hoogte, hehe!!

• 16 December 2008 - 18:57

Ellen En André:

Wat leuk de eerste foto's
    wat opvalt is het verschil in temperatuur. Op de ene foto een topje en op de andere foto een ski-outfit.
    Het ziet er heel anders uit dan Azie. Maar zo te zien vermaken jullie je prima. Goed zo!
    Veel plezier verder en veel liefs, paps en mams.

• 16 December 2008 - 20:06

M.pje...:

hoi...
    alles gaat goed zo te zien,ik hou jullie in de gaten...genietse...x x

• 17 December 2008 - 07:04

Kevin:

Hey Walter en Laura,
    Jullie hebben al veel gedaan zeg, nice! :-D

De foto "De Koekjes op de Cotopaxi" ziet het er dunnekes uit :-). Dunner dan hier.

Groetjes

• 17 December 2008 - 19:37

Chiel & Daan Bil:

Hee Bruder en Lau!
    leuk om jullie verhaal te lezen. ziet er goed uit ook, erg divers!
    nou jullie houden het er wel even uit geloof ik.
    veel plezier!!!!!!!!!!!!!

• 18 December 2008 - 13:26

Michael & Eugenie:

Hallooo

Mooie foto`s joh :0
    Was zekers spannend die vulkaan uitbarsting? En dat al na `n paar dagen op vakantie. Op de foto van Cotopaxi zien jullie er echt verkleumd uit (yaegermeister ?) We hebben onze mail bij jullie side neer gezet zodat we helemaal op de hoogte kunnen blijven. Groetjes vanuit Nieuw en Sintjoosland dikke warme kus voor jullie 2. Michael & Eugenie

• 20 December 2008 - 12:38

ROW:

Ziet er goed uit met die vulkanen,klimmen ervan is vermoeiend he.Grote stad daaro nog genoeg te doen jullie ,geniet ervan en pas op elkaar
    jeiejeieie !!!!!!
    ddooeeii