LADRON!! - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu LADRON!! - Reisverslag uit Vilcabamba, Ecuador van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu

LADRON!!

Door: W&L

Blijf op de hoogte en volg De Billetjes

21 December 2008 | Ecuador, Vilcabamba

Hallo allemaal, daar zijn we weer.

Nee, Ladron is niet het dorpje waar we nu zitten. Ladron is dief in het spaans. We zijn bestolen!! Erg stom, het is gisteren al gebeurd, maar we kwamen er vandaag pas achter.
In de bus lag lau d´r tas boven ons hoofd in het bagagerek, want één van de mensen in de bus (waarvan we dus dachten dat hij voor de busmaatschappij werkte) wilde persé dat we onze tassen daar plaatsten. Haar tas heeft daar zo´n 30 a 50 minuten gelegen, maar dat is natuurlijk meer dan voldoende voor die rotzakken. Weer een fijne les voor ons. Jammergenoeg redelijk wat weg, maar gelukkig geen (super)belangrijke spullen. Wel lau d´r kleine mp3 speler, onze oude camera en lau d´r regenjas. Niet verschrikkelijk, maar wel erg vervelend.

Goed, dat was dat. We hebben natuurlijk ook allerlei leuke dingen meegemaakt.

In Baños hebben we een aantal dagen erg weinig gedaan. We hebben daar Vincent in Lysbert (liesbeth dus) uit Groningen leren kennen. Vincent komt oorspronkelijk uit Terneuzen.
Met hun hebben we bijna elke dag lekker zitten kaarten en ouwehoeren. We hebben zelfs 2 avonden zelf gekookt. Verder heb je in Baños een waterval en een aantal thermische baden. Daar hebben we ook een dagje gechilled. Die baden waren erg warm, rond de 50 graden, maar wel lekker. We hebben ook nog de heuvel achter het dorp beklommen. Mooi uitzicht hoor!!
Op de 16e was er een groot feest in het dorp met muziek en dans. ´s avonds hebben we dus lekker bij het podium gestaan en tot laat in de nacht salsa muziek gehoord. Erg gezellig.

Donderdag hebben we de bus gepakt. We wilde eerste naar Riobamba gaan, want vanuit daar kan je met de trein door de Andes, waarbij je op het dak kan zitten. We hoorden echter dat dit door Landslides niet meer mogelijk was, dus zijn we verder gegaan naar Alausi, waar de trein ook langskomt. Vanaf Alausi gaat het spoort heel steil naar beneden en dat is natuurlijk erg spannend.
Nou, Alausi (we noemden het al snel A Louzy town!) was echt zo´n dood dorpje, vergane glorie. Het leek er wel een beetje op het wilde westen, alleen hebben we geen thumbleweed zien langswaaien. Daar hebben we in een gaar oud hotelletje geslapen en zijn we de volgende dag vroeg opgestaan om de trein te pakken (waarvan we nog steeds niet zeker wisten of en hoe laat die zou gaan). Gelukkig kwam de trein uiteindelijk aan, toch uit Riobamba. Er zaten al touristen op het dak en die hadden het erg koud. Ze waren namelijk al vanaf 06:30 onderweg. Dus wij op de trein en daar gingen we dan. Na enkele kilometers mochten we wisselen, dus gingen wij op het dak zitten en de anderen in de trein zelf. Dat was erg leuk en zelfs een beetje spannend. Je weet maar nooit wanneer zo´n trein ontspoord en in het ravijn valt.
Uiteindelijk hebben we maar zo´n uur op de trein gezeten, maar het was zeker de moeite waard. Vanauit Alausi hebben we gelijk de bus naar Cuenca, de op twee na grootste stad van Ecuador gepakt.

In Cuenca aangekomen hebben we gelijk maar een rondje door de stad gedaan. We wilden namelijk de volgende dag alweer door naar Loja, om vanuit daar naar een National Park te gaan.
In Cuenca hebben we dan ook onze eerste Inca muren gezien. Daarna hebben we een lekkere hamburger gegeten (daar had Lau al dagen zin in!). Na het eten nog een rondje door het centrum. Cuenca is best een mooie stad. Jammer dat we er zo weinig tijd voor hadden.

De volgende ochtend hebben we de bus naar Loja gepakt om 09:00 uur. Rond die tijd heeft die vervelende LADRON dus toegeslagen, maar goed.
Na zo´n 5 uur kwamen we eindelijk in Loja aan, waar we een tour dachten te boeken. Fout! Er was weinig aan in deze stad en helemaal geen touristen shop te vinden.
Dus vanochtend zijn we vanuit Loja naar Vilcabamba vertrokken. Vanochtend kwam Lau er pas achter dat haar regenjas weg was. Eerst dachten we dat ze die misschien in Cuenca was vergeten, maar gedurende deze dag waren er telkens meer dingen die we misten. Ja, toen viel het kwartje wel.
Maar goed. Nu zitten we dus in Vilcabamba, een heerlijk rustig dorpje aan de rand van het national park. Morgen gaan we lekker het park in en we zullen hier nog wel twee dagen blijven.

Vanuit hier gaan we direct naar Peru, want we willen kerst in Mancora aan de kust vieren. Mancora is een surfstadje, maar daar zullen jullie de volgende keer meer over horen.

PS: We hebben geen telefoons bij ons, dus sms-en heeft geen zin!!

• 21 December 2008 - 22:28

Ellen En André:

Wat jammer nou van die landro. Jullie waren nog zo gewaarschuwd. Maar je ziet, het gebeurt toch. Als het hier nu maar bij blijft valt het nog mee. Laat het plezier er niet door bederven! Het ziet er allemaal spannend uit, zeker op die trein.
    Liefs en groetjes, kuskus paps en mams

• 21 December 2008 - 23:14

PapaPP&Son:

Gelukkig valt de schade mee, maar leuk is het nooit. Zo aan de foto's te zien is het daar niet al te warm? Was het een lamaburger, Lau?
    Nou...op naar Peru. Spannend!

• 21 December 2008 - 23:50

Maxje:

Mijn auto is kapot, ik krijg binnenkort mijn motor wel were terug, en Willem Van Hanegem gaat na dit seizoen weg bij FC Utrecht. Zo nu zijn jullie weer op de hoogte.
    dikke knuffel

• 22 December 2008 - 07:49

Arjan:

Sjit zeg als ik dit zie en lees heb ik er echt zin in!
    Ik zie zonnebrillen op de foto, die was ik vergeten dus die pak ik gelijk ff in.
    Zie jullie snel :)

@Max het gaat beter met Utrecht als met Feyenoord
    dus misschien kan Willem Van Hanegem weer terug naar Rotterdam komen :)

• 22 December 2008 - 10:31

Peter Bil:

Wat lullig tijdens zo'n mooie reis.
    Toch veel plezier.

• 22 December 2008 - 11:34

Jochem De Waal:

Ik ga maar niet over het stelen beginnen want dat doen genoeg mensen XD!!
    Nou, toch wel leuk dat jullie je vermaken daarzo.
    btw. ik vind dat autotje heel geining!!
    en op een trein zitten lijkt me ook wel leuk:P;)
    Maar toch wel handig van walter dat hij zijn dr 606 had meegenomen want dan was die misschien ook gestolen iig veel plezier en tot ziens!!
    GRTZ.
    Me:)

• 23 December 2008 - 00:31

Ingmar:

Heeej luitjes, klint allemaal relaxed en mooi daar, behalve die tassenroller, maar ja, gelukkig geen paspoort ofzo kwijt... Vette fotos ook... Merry Xmas in Mancora en veel plezier verder. Hoor 't wel weer. Greetz.

• 23 December 2008 - 15:38

Marlies :

Wat een toestand dat je beroofd bent, gelukkig geen waardevolle dingen maar toch.
    Goed blijven opletten ook al is dat niet altijd mogelijk.
    En dat eten is nou niet echt een culinair hoogstandje Lau toch denk je aan de samonella???
    Die auto's zijn gaaf om te zien.
    En met de kerst Surfen wauw dat is leuk.
    Hebbie de badmutsen toch mee?
    Goede reis verder en geniet van de feestdagen

• 24 December 2008 - 07:56

Michael & Eugenie:

Ghalloo
    Does Bastard!!! Maar met jullie gaat het goed zo te zien :)En die Zeeuwen zijn toch overal te vinden,of het noe uut groning kumt of in Ecuador hahah lol. Maar het zijn weer mooie foto`s wat we te zien krijgen hoor. We wensen jullie prettige kerstdagen daar in Mancora en we kijken er al na uit, na jullie volgende bericht wat er zal verschijnen. Groetjes X

• 24 December 2008 - 10:42

Chiel & Daan:

hee hallo!!!
    Spannend allemaal hoor.
    Jullie maken ook heel wat leuke dingen mee zo te zien. leuk hoor!
    Voor Arjan schiet het ook al op.
    xxxxx

• 24 December 2008 - 22:55

Taco:

alvast gelukkig nieuwjaar
    mooie foto's hoor niet normaal ....dan mag er wel wat gejat worden nou dag
    TJ

• 25 December 2008 - 09:23

Chiel En Daan:

Vrolijk kerstfeest!!!!!

• 26 December 2008 - 11:13

Sjoerd:

Hoi Walter en Laura!
    Haha weer lekker aan het globetrotten!!
    geniet er maar lekker van!Fijne kerstdagen en goed uiteinde!
    Ik kan zelf niet wachten op mijn vakantie als ik jullie weer zie reizen:)

groetjes

• 26 December 2008 - 13:33