HAPPY NEW YEAR!! (Feliz Año Nuevo) - Reisverslag uit Huacachina, Peru van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu HAPPY NEW YEAR!! (Feliz Año Nuevo) - Reisverslag uit Huacachina, Peru van De Billetjes Koops & Bil - WaarBenJij.nu

HAPPY NEW YEAR!! (Feliz Año Nuevo)

Door: W&L

Blijf op de hoogte en volg De Billetjes

04 Januari 2009 | Peru, Huacachina

Tja, wat een tijdverschil he. Hier is het nu pas nieuwjaar!!

We willen iedereen een heel fijn nieuwjaar wensen vanuit Peru!!
We hebben de afgelopen dagen weer behoorlijk wat gezien en gedaan.

In Huanchaco zaten we lekker aan het strand. Daar hebben we het lekker rustig aan gedaan. In dit gebied zijn allerlei oude steden en gebouwen van de Moche en Shimu culturen te vinden. Deze dateren allemaal van voor de incatijd, van ongeveer 1500 voor christus tot 1200 na chr.
Chan Chan is hier één van. Dit is een oude stad gebouwd met stenen die gemaakt zijn van modder. Omdat deze stad in een woestijn ligt zijn bijna alle muren nog blijven staan. Eens in de zoveel tijd regent het hier en dan spoelt er wel het een en ander weg, maar nog steeds is goed te zien dat dit een gigantische stad was. De hoofdstad van de Moche. Verder was er bij Chan Chan niet zoveel te zien. Ooit was alles versierd met goud, maar dat hebben de Spanjaarden natuurlijk allemaal gejat.

De dag erna zijn we naar de tempels Huaca del Sol en Huaca de la Luna geweest. Deze tempels waren van de Shimu cultuur en dateren uit ongeveer 1200 voor Chr. Huaca de la Luna is pas enkele jaren gelezen onder het zand gevonden en dus zijn ze nog maar zo´n 11 jaar bezig met uitgraven. In tegenstelling tot Chan Chan, waar ze heel veel hebben gerestaureerd, graven ze hier alleen uit en conserveren alles wat ze vinden. Alles was dus origineel en het zag er erg indrukwekkend uit. Om de zoveel jaar werd de tempel uitgebreid en dan bouwden zo gewoon nieuwe muren om de oude tempel. Zo hebben ze nu al vijf verschillende muren gevonden, terwijl de oude er ook nog staan.
De rest van de dagen in Huanchaco hebben we lekker op het strand gelegen en zijn we nog in Trujillo, de stad ernaast, gaan kijken.

We hebben ook nog een avond rondgekeken of er wat te doen was in de buurt. We hoorden muziek, dus zijn daar naartoe gelopen, maar toen we in de buurt waren was het net afgelopen. Toen we terug liepen zagen we een aantal peruaanse hippies muziek maken met Bongo´s en gitaar. Daar zijn we bij gaan zitten en hebben uiteindelijk tot een uur of 02:00 daarmee zitten ouwehoeren. Het was erg gezellig!

Dinsdagnacht hebben we de nachtbus naar Huaraz gepakt. Huaraz ligt midden in de Andes tussen het Cordillera Blanca en Cordillera Negra. Dit zijn de hoogste bergkammen van Peru, met 22 pieken die hoger dan 6000 meter zijn.
Ramon ging ook met ons mee en bij het busstation zaten drie andere nederlanders die ook naar Huaraz gingen. Zit je opeens met 6 nederlanders in de bus!! De bus was duur, maar het was het geld zeker waard. Het was namelijk een erg luxe bus, met goede stoelen en je kreeg een dekentje en wat te eten en natuurlijk inca cola!

Rond een uur of zes ´s ochtends kwamen we aan en toen hebben we maar met z´n zessen een hostel gezocht. Uiteindelijk, na een heel stuk lopen, hadden we er 1 gevonden voor 10 sol per persoon (2,5 euro).
Omdat Lau en ik weinig tijd hadden wilde we gelijk die dag (oudjaarsdag) een tour nemen, omdat we daar anders geen tijd meer voor hadden. Uiteindelijk gingen de andere vier ook mee, dus hebben we snel een uurtje geslapen en zijn half tien met de tour gegaan. Met een busje zijn we de Cordillera Blanca ingereden. Eerst hebben we bij een hoog meer gekeken en daarna zijn we door gegaan naar Chavin, een pre-inca tempel. De wegen waren helemaal kapot, dus af en toe was het wel spannend, met afgronden van soms wel een kilometer diep, terwijl de bus 1,5 meter breedte heeft om te rijden.(Niks voor jou Sonja!!) Gelukkig zijn we er heelhuids aangekomen. Na de lunch hebben we de tempel bekeken en toen gingen we weer terug. Achteraf gezien niet zo´n succes, om na een nachtbus van 9 uur ook nog eens een tour te nemen, waarbij je in totaal ook weer 7 uur in de bus zit.

Die avond hebben we eerst wat gegeten en daarna hebben we met z´n allen wat bier en champagne gehaald en zijn in ons hostel gaan zitten. We waren te gaar om iets te gaan doen, dus om twaalf uur zijn we op het dak van het hostel gaan staan, om naar het vuurwerk te kijken. Uiteindelijk zijn we om 3 uur gaan slapen, dus we hebben het redelijk lang uitgehouden, maar het was een beetje een tam oud en nieuw.

Op nieuwjaarsdag hebben Lau en ik gelijk een bus geregeld naar Lima. De rest van de dag hebben we een beetje uitgegaard en om 22:00 hebben we afscheid genomen van de rest en hebben we de bus gepakt. Om 05:30 kwamen we aan in Lima en hebben we gelijk de bus naar Paracas gepakt. We hadden geen zin in de grote stad.
Om 12:00 uur waren we in Paracas en hebben we de rest van de dag niets gedaan. ´s middag bleken er twee andere Nederlanders in ons hostel te zitten. Die kwamen we later weer tegen en hebben de rest van de avond met hun op een terrasje gezeten.

Paracas is de poor mens galapagos. Het is een stadje naast een national park, waar een aantal eilanden liggen. Op die eilanden zitten duizenden vogels die daar broeden en wonen. Naast de vogels ook veel zeeleeuwen, pinguins, pelikanen etc. etc. We hebben een kleine tour genomen, die in twee uur rond de eilanden vaart. Dit was erg leuk, want je ziet al die beesten van heel dichtbij. Maar met zoveel vogels, snap je wel dat er ook veel wordt gepoept. Paracas is ook een groot exporteur van Guano (poep) voor kunstmest in Europa en Amerika. Het stinkt dus verschrikkelijk op die eilanden, maar we zijn gelukkig niet geraakt door een of andere schijtende vogel!!

Na de tour hebben we nog wat gegeten en hebben we de bus naar Ica gepakt. Dit was een busreis van een uur, wat heerlijk. Het leek wel 5 minuten na al die lange busreizen. Vanuit Ica hebben we de taxi naar Huacachina gepakt, waar we nu dus zitten.

Huacachina is een oase in de woestijn. Vroeger was dit een plek waar de elite van Peru naartoe ging, tegenwoordig zitten er met name backpackers.
Vanavond gaan we met een grote buggy door de woestijn racen om de zon onder te zien gaan en uiteraard gaan we ook sandboarden.
Maar dat vertellen we volgende keer!!

• 04 Januari 2009 - 17:55

Marlies :

Fijn weer nieuws te lezen van jullie.
    Wat leuk dat jullie nu in Huacachina zitten.
    Daar moet je zeker met een buggy crossen door de woestijn en sandboarden is je van het.
    En vergeet niet te gaan waterfietsen in het oasewater is ook zo gaaf. jajaja dit ouwetje volgt jullie op de voet en wil niets missen van jullie ervaringen.
    Hierna komt zeker de Machupichutrail ???????

• 04 Januari 2009 - 19:02

Ellen En Andre:

Net thuis uit Utrecht! Was erg gezellig!!! Jammer dat jullie er niet bij waren. Maar jullie vermaken j e ook zo te zien. Wat ontzettend leuk, die zeeleeuwen en pinquins etc. Heel interessant om te zien allemaal!!! Ook fijn om weer eens wat te horen en te zien.
    Liefs en groetjes paps en mams

• 04 Januari 2009 - 19:45

Naomi:

Jullie ook een happy new year! Na Australië ga ik denk ik ook maar eens een reisje naar Z-Amerika regelen. Klinkt echt leuk allemaal!

• 04 Januari 2009 - 20:20

André En Ellen:

En natuurlijk de beste wensen voor 2009.
    Vermaak je!

• 04 Januari 2009 - 20:31

Maxje:

hey koekies,

gelukkig nieuwjaar!
    het allerbeste toegewenst. jullie werden wel gemist, het was erg gezellig! en er werd een aantal keer gevist naar de neven en nichten dag dus daar moeten we toch maar concrete plannen voor gaan smeden.
    houd jullie goed, dikke knuffels

• 05 Januari 2009 - 06:49

Thor:

De beste wensen voor het nieuwe jaar!

• 05 Januari 2009 - 07:23

Michael:

hey Wallie en Lau,

De beste wensen vanaf deze kant! Ik zie op de foto's dat jullie het nog al slecht hebben :-P

In ieder geval veel plezier en tot sinas!

Groetjes
    Mikey

• 05 Januari 2009 - 10:15

Leanne:

heey,
    De beste wensen,
    Ik vind het weer geweldig om te zien waar jullie allemaal zijn, het ziet er op de foto's al indrukwekkend uit!!
    kuss Leanne

• 05 Januari 2009 - 16:25

Peter Bil:

Gelukkig nieuwjaar!!!!!!!!!!!!!

• 05 Januari 2009 - 21:25

Hans De Blij:

He, Lautje en Walter, vanuit een koud Goes (-5)een gelukkig nieuwjaar gewenst. Wij ploeteren wel verder bij DELTA. Geniet bijde van dit avontuur.
    Groetjes,Hans Knt Gs DELTA

• 06 Januari 2009 - 06:33

Robin:

Hey Walter, Laura, super gaaf! Ook de beste wensen voor het nieuwe jaar natuurlijk! Geniet er maar van, Robin

• 06 Januari 2009 - 11:54

Ingmar:

Hey hey hey, FELIZ ANO NUEVO!!! De foto's zijn weer erg mooi en indrukwekkend, dus in het echt zal het nog wel beter zijn... Ook leuk dat we jullie nu weer in zomerkleding zien... Veel plezier verder en eh... ENJOY yourselves...

• 07 Januari 2009 - 12:39

Angelita:

HAPPY NEW YEAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

XXX Angelita

• 13 Januari 2009 - 09:47

Aviva:

Super! Jullie reisverhalen. Ben benieuwd waar jullie nu weer uithangen en wat jullie daar allemaal beleven.